Hatha-yoga

Vi har høsten 2017 et 14 ukers nybegynnerkurs i hatha-yoga. Deretter kan man bli med på øvet-klassen som går ukentlig hele semesteret. 

Utgangspunktet er utøverens muligheter, og progresjon skaper utøveren selv gjennom praksis. Målet for timen er alltid en følelse av velvære og stillhet innvendig. Øvelsene gir økt smidighet, styrke og kroppsbevissthet.

Ordet Hatha betyr kraftfull, men har også samme betydning som Yin og Yang som viser til to balanserte deler av et hele. Teknikkens kjennetegn er kvalitet og tilstedeværelse. Hatha Yoga er en kraftfull praksis for å rense kroppen og skape mer overskudd og energi. Ved utførelse av Hatha Yoga bruker vi fysiske øvelser for å balansere kroppen og tankene med mål om å komme nærmere en full bevissthet rundt oss selv og vår kropp.

I løpet av en Hatha time hos oss vil du stimulere organene i kroppen til å fungere bedre, du vil øke blodgjennomstrømningen som igjen vil gi deg mer fokus og bedre konsentrasjon, og du vil oppleve mer energi og overskudd.

Hatha Yoga har meget god påvirkning for dem med astma plager, for dem med mye spenninger, smerter og stress i kroppen, for folk med søvnproblemer og for dem som ønsker en større bevissthet. Øvelsene går i et rolig tempo og vil oppleves som enkle å følge for deg som ikke har prøvd yoga tidligere.

 

Ordet Yoga betyr egentlig å "spenne for" (som med f.eks seletøy), og ved siden av krevende kroppstillinger for å fremme fysisk selvkontroll handler Yoga mest om pusteteknikk, meditasjon og skjerping av sanser.

Timene ledes av fysioterapeut Cathrine Boge-Olsnes. Hun har undervist i Hatha-yoga metoden i mer enn 10 år og har tidligere hatt sine grupper på Elisabethsenteret.

 

Kontakt oss

Nerstranda 9, 4.etg
9008 Tromsø

(+47) 99 25 22 90

Janne

90 99 89 13

Åse

48 22 09 10